Door onze food-redactie| Kian Alaie, voedingswetenschapper BSc

Voor deze aanbevelingen hebben we de producten getest en deden we onderzoek bij de Consumentenbond, Radar, Kassa en wetenschappelijke bronnen.

Dit zijn 8 aangeraden ingrediënten voor een gezond hart!

Ben je op zoek naar extra ingrediënten die goed zijn voor je hart? Wil jij meer aandacht schenken aan je bloedvaten en de gesteldheid van je hart? Wij zijn op onderzoek uit gegaan en de gezondste voeding uitgezocht voor je hart! Lees even verder om uit te vinden over welke voedingsmiddelen het gaat!

Voeding voor het hart 1: Vette vis

Vette vis, zoals zalm, makreel, haring en sardines, is rijk aan omega-3-vetzuren, die gunstig zijn voor de gezondheid van het hart (Voedingscentrum, 2023)). Deze vetzuren helpen bij het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van ontstekingen in het lichaam (NIH, 2023) . Ze kunnen ook bijdragen aan een gezonde bloedstolling en het verlagen van het cholesterolgehalte.

Volgens het aangehaalde artikel van het voedingscentrum over vette vis is het aangeraden om minstens één keer per week vette vis te eten, maar het is belangrijk om te onthouden dat het consumeren van te veel vis ook risico’s met zich meebrengt:

  • Blootstelling van schadelijke stoffen zoals zware metalen
  • Veel calorieën  

Het is daarom belangrijk om een evenwichtige visconsumptie te behouden.

Voeding voor het hart 2: Volle granen

Granen, zoals volkorenbrood, volkorenpasta, havermout en quinoa, zijn een goede bron van voedingsvezels, die kunnen helpen om het cholesterolgehalte te verlagen en de bloeddruk te verlagen (Heart.org, 2023) . Bovendien bevatten granen veel vitamines, mineralen en antioxidanten die kunnen helpen om de gezondheid van het hart te ondersteunen.

Voeding voor het hart 3: Noten

Noten, zoals amandelen, walnoten en hazelnoten, zijn een uitstekende bron van gezonde vetten, eiwitten en voedingsvezels (Heartfoundation, 2023). Ze bevatten ook veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Het regelmatig eten van noten kan helpen om het cholesterolgehalte te verlagen en het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

Wederom geldt matigheid. Hoe rekening met de hoeveelheid energie/calorieën die in noten zitten. Enkel bij een normale hoeveelheid noten zal je alleen de gezonde elementen van noten ervaren.

Voeding voor het hart 4: Bonen

Bonen, zoals kidneybonen, linzen en kikkererwten, zijn een goede bron van eiwitten, vezels en complexe koolhydraten (PhysiciansCommitee, 2019). Bonen kunnen helpen om het cholesterolgehalte te verlagen en het risico op hart- en vaatziekten te verminderen (Afshin et al., 2014) .

Het eten van bonen bijdragen aan gewichtsbeheersing, wat ook van belang is voor het behoud van een gezonde hartgezondheid (Tucker, 2020).

Verwerk bonen in de vorm van een hummus of voeg wat extra bonen toe in je burrito voor een smaakvolle en makkelijk te consumeren bonenmaaltijd.

Voeding voor het hart 5: gefermenteerde voedingsmiddelen

Gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals yoghurt, kimchi, tempeh en kombucha, bevatten goede bacteriën en probiotica die kunnen bijdragen aan een gezonde spijsvertering (Dimidi et al., 2019). Ze kunnen ook helpen om het immuunsysteem te versterken (Asghar et al., 2017) .

Bovendien kan het eten van gefermenteerde voedingsmiddelen het cholesterolgehalte verlagen en de bloeddruk verlagen door de complexe eiwitten en koolhydraten (Yang et al., 2011) . Ook bevatten ze complexe bioactieve stoffen die impact hebben op je cardiovasculaire toestand.

Een aanrader vanuit de redactie is kombucha! Vooral op een zomerse dag is het heerlijk om kombucha te drinken in plaats van een biertje!

Pas verder wel op voor kant-en-klare gefermenteerde groente uit potten in de supermarkt. De hoeveelheid zout die ze daarin stoppen is ironisch genoeg weer heel gevaarlijk voor je hart.

Voeding voor het hart 6: knoflook

Knoflook bevat allicine, een stof die kan helpen om het cholesterolgehalte te verlagen en de bloeddruk te verlagen (Borek, 2006). Bovendien kan knoflook ontstekingen verminderen en het risico op hart- en vaatziekten verlagen. We kunnen je aanbevelen om een paar teentjes knoflook per week te eten.

Hoewel knoflook een gezonde aanvulling kan zijn op een dieet, is het belangrijk om te onthouden dat het ook bloedverdunners kan versterken, dus het is belangrijk om met een arts te overleggen voordat het op grote schaal wordt toegevoegd aan het dieet (gebreselema et al., 2013)

Voeding voor het hart 7: groene thee

Groene thee bevat catechinen, een type antioxidant dat kan helpen om het cholesterolgehalte te verlagen en de bloeddruk te verlagen (Tu et al., 2018) . Wederom kan groene thee aanvulling zijn op een gezond dieet. Echter moet je wel oppassen dat je weer niet te veel groene thee gaat drinken omdat bepaalde groene thee je bloed kan verdunnen.

Voeding voor het hart 8: rode bessen

Rode bessen zijn een uitstekende bron van voedingsstoffen die goed zijn voor het hart. Zo bevatten ze bijvoorbeeld veel antioxidanten, zoals anthocyanen en flavonoïden, die de bloedvaten gezond houden en het risico op hartziekten kunnen verlagen (Basu et al., 2010). Daarnaast zijn rode bessen rijk aan vitamine C. Dit is een anti-oxidant die vrije radicalen uit je lichaam kan verwijderen.

Rode bessen bevatten ook vezels en kalium, wat kan helpen om de bloeddruk te reguleren.

Conclusie: zorg voor het hart door voeding en levensstijl

Het is duidelijk dat gezonde voedingsmiddelen een belangrijke rol spelen in het behoud van een gezonde hartfunctie. Voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en vis bevatten allerlei voedingsstoffen die goed zijn voor het hart, zoals antioxidanten, vezels, kalium en omega-3 vetzuren.

Door deze voedingsmiddelen regelmatig te eten als onderdeel van een evenwichtig dieet, kan het risico op hartziekten verminderen.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat het consumeren van gezonde voedingsmiddelen niet voldoende is om het risico op hartziekten te verminderen.

Ben je benieuwd wat nog meer belangrijk is voor een gezond hart? Lees het artikel van ons over het gezond houden van je hart- en bloedvaten.