Door onze health-redactie| Kian Alaie, voedingswetenschapper BSc

Voor deze aanbevelingen hebben we de producten getest en deden we onderzoek bij de Consumentenbond, Radar, Kassa en wetenschappelijke bronnen.

Waarom heb ik altijd een opgeblazen gevoel op vakantie?

Je bent net op vakantie gegaan, maar in plaats van te genieten van de rust en ontspanning die je had gehoopt, heb je het gevoel dat je maag op punt staat om te exploderen. Wat is er aan de hand? Waarom heb je altijd een opgeblazen gevoel op vakantie en kan je hier iets aan doen? Zijn er handelingen die we preventief kunnen uitvoeren?

6 potentiële oorzaken van een opgeblazen gevoel op een rijtje

Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor een opgeblazen gevoel tijdens de vakantie. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende:

Oorzaak 1: Je eet anders dan normaal

Als je op vakantie bent, is het waarschijnlijk dat je andere dingen eet dan je gewend bent. Dit kan betekenen dat je meer vet, suiker of zout binnenkrijgt dan je gewend bent. Dit kan leiden tot een opgeblazen gevoel, vooral als je niet gewend bent aan deze hoeveelheden.

Ja darmflora verandert ook afhankelijk van wat je eet. Het kan zijn dat je voedsel consumeert waar  je darmflora niet aan gewend is (Senghor et al., 2018) .

Oorzaak 2: Je drinkt meer alcohol

Veel mensen drinken meer alcohol op vakantie dan ze normaal doen. Dit kan leiden tot een opgeblazen gevoel, vooral als je veel bier of cocktails drinkt. Alcohol kan ook leiden tot gastritis wat het buikpijn en opgeblazen gevoel kan veroorzaken. De symptomen kunnen verschillend aanhouden (MedicalNewsToday, 2023).

Oorzaak 3: Je eet ongezonder (fastfood)

Tijdens de vakantie heb je misschien niet altijd evenveel tijd om te koken of om gezonde maaltijden te bereiden. In plaats daarvan eet je wellicht snelle, ongezonde maaltijden, zoals fastfood of snacks. Dit kan leiden tot een opgeblazen gevoel aangezien je door al het zout meer water gaat vasthouden. Ook krijg je maaltijden binnen met significant minder vezels (Davies, 2004) .

Oorzaak 4: Je hebt stress of angst

Hoewel vakantie vaak geassocieerd wordt met ontspanning, kan het ook leiden tot stress of angst. Stress kan leiden tot veranderingen in de spijsvertering en de darmbewegingen, wat kan leiden tot een opgeblazen gevoel (Sellah, 2008).

Wat kan je hier tegen doen?

  • Neem ontspanningsmomenten voor jezelf
  • Maak tijd vrij voor jezelf
  • Maak gebruik van een vertrouwenspersoon
  • Maak gebruik van ontspanningstechnieken zoals ademhalingsoefeningen

Oorzaak 5: Je hebt een voedselallergie of intolerantie

Op vakantie kom je met voedsel in aanraking wat niet in je algemene dieet zit. Het kan dus zijn dat een intolerantie opduikt waar je helemaal niks van wist. Hou er rekening mee dat de kans klein is dat dit het geval is. Let er op of je specifiek last krijgt bij bijvoorbeeld het consumeren van meer zuivel.

Het niet kunnen verteren van bepaalde voedingsstoffen kan namelijk leiden tot het aanmaak van meer gassen door je darmflora (Koleilat, 2017).

Oorzaak 6: Je neemt vlucht of reist per trein

Het reizen per vliegtuig of trein kan leiden tot een opgeblazen gevoel. Dit komt omdat de luchtdruk in het vliegtuig of trein kan veranderen, wat kan leiden tot uitzetting van gas (in je maag) (Turkish airlines, 2023).

Wat kun je doen om het opgeblazen gevoel te verminderen?

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het opgeblazen gevoel te verminderen tijdens je vakantie. Hier zijn enkele tips:

Oplossing 1: Eet gezonde, gevarieerde maaltijden

Probeer gezonde, gevarieerde maaltijden te eten tijdens je vakantie. Probeer ook om voldoende vezels binnen te krijgen. Deze vezels hebben een positief effect op je verteringsstelsel (Slavin, 2013) .

Oplossing 2: Drink voldoende water

Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt tijdens je vakantie. Dit kan helpen om het opgeblazen gevoel te verminderen en om te voorkomen dat je uitgedroogd raakt.

Oplossing 3: Vermijd of beperk alcohol

Probeer te vermijden of te beperken hoeveel alcohol je drinkt tijdens je vakantie. Dit kan dehydratie voorkomen.

Oplossing 4: Neem regelmatig beweging

Probeer regelmatig beweging te nemen tijdens je vakantie. Dit heeft een positief effect op je darmperistaltiek (Woods, 2023).

Oplossing 5: Luister naar je lichaam

Luister naar je lichaam en probeer te ontdekken wat wel en niet werkt voor jou. Als bepaald voedsel of bepaalde activiteiten leiden tot een opgeblazen gevoel, probeer ze dan te vermijden.

Oplossing 6: Probeer probiotica

Probiotica zijn levende bacteriën die voordelen kunnen hebben voor de spijsvertering en het immuunsysteem. Sommige mensen beweren dat het nemen van probiotica kan helpen om het opgeblazen gevoel te verminderen (tuohy et al., 2003) . Je kan voedingsmiddel eten die rijk zijn aan probiotica, zoals yoghurt of kimchi, of door het nemen van probiotica-supplementen.

Oplossing 7: Probeer prebiotica

Prebiotica zijn voedingsvezels die niet door het menselijk lichaam kunnen worden verteerd, maar die wel voedsel vormen voor de goede bacteriën in je darmen (Slavin, 2013). Je kan voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan prebiotica, zoals bananen, knoflook en uien, of door het nemen van prebiotica-supplementen.

Oplossing 8: Probeer kruiden en specerijen

Sommige kruiden en specerijen kunnen helpen om het opgeblazen gevoel te verminderen. Bijvoorbeeld, kamille, gember en komijn zijn allemaal kruiden die soms worden aanbevolen om het opgeblazen gevoel te verminderen (Mehrnaz, 2018). Probeer deze kruiden toe te voegen aan je maaltijden of probeer ze in de vorm van een thee.

Conclusie: Veel mogelijkheden om een opgeblazen gevoel tegen te gaan

Het is belangrijk om te onthouden dat het opgeblazen gevoel op vakantie vaak het gevolg is van veranderingen in je eet- en drinkpatroon, stress of reizen. Als je last blijft houden van een opgeblazen gevoel, of als je andere spijsverteringsproblemen hebt die niet verdwijnen, is het aan te raden om een arts te raadplegen.

Probeer verschillende bovengenoemde manieren uit om zo min mogelijk last te hebben en volledig te kunnen genieten op vakantie.