Wat moet je doen om zo lang mogelijk gezond te blijven in je leven, zodat je gezond oud kunt worden? Wij hebben de 5 meest onmisbare gewoontes voor jouw levensstijl op een rijtje gezet waarmee je dit bereikt. Lees verder voor deze tips…

Voor deze aanbevelingen hebben we de producten getest en deden we onderzoek bij de Consumentenbond, Radar en Kassa.

Tip 1: Breng iedere dag je hartslag een paar minuten omhoog

Dus trek iedere dag een sprintje, doe een klein thuisfitness-parcours, fiets met een flink tempo naar je werk en/of neem iedere dag een koude douche of ijsbad. Zolang je hartslag maar even omhoog gaat, en wel iedere dag.

Doe je dat niet, dan sterf je letterlijk langzaam af, want je hart spant zich niet in en wordt zwakker. Inspanning = groei. En dat is het belangrijkst voor je hart.

Tip 2: Beweeg minstens 30 minuten per dag

De vorige tip draaide om je hartstlag. Daarmee ben je nog niet klaar, want je mag ook nog eens minimaal 30 minuten gaan bewegen. Dat mag op een rustig tempo, dus je hartslag hoeft niet zo hard omhoog te gaan hierbij. Denk aan wandelen, fietsen, optrekken, stretchen, hangen en dansen. Hiermee verbrand je je eten en vet.

Tip 3: Neem iedere dag je vitaminen en mineralen

Dit is niet zo moeilijk hoor. Je bent er al met twee grote puntpaprika’s. Tenminste, voor de belangrijkste vitamine: C. De rest kun je aanvullen met supplementen. Een groot glas water en een handjevol pillen later ben je er al. Denk aan vitamine D, zink, selenium en magnesium.

Tip 4: Een goede ergonomische houding m.b.t. je mobieltje en werk

Je krijgt gewoon een krom, pijnlijk en lelijk lijf als je hoofd in een knik hangt terwijl je naar je mobieltje of laptop aan het kijken bent. Je hoofd is namelijk heel zwaar en hang je hem naar beneden, dan drukt ie je gewrichten stuk. Dus: houd je mobiel op ooghoogte en neem een standaard voor je laptop.

Tip 5: Je moet genoeg eten en drinken… en geen suiker eten

Het klinkt tegenstrijdig, maar van weinig eten kom je juist aan. Je krijgt dan niet genoeg gezonde voedingsstoffen binnen en dan gaat je lichaam juist vet opslaan. Dus: eet veel! Groente, fruit en eiwitten wel te verstaan. Geen koolhydraten en suiker. Maar dat snap je ook wel.

Tot slot gaat jouw lijf een heel leven lang mooi mee als het lekker zacht en vochtig blijft… en dat bereik je door veel water te drinken. Houd dat longdrinkglas dus altijd bij de hand en neem een extra grote Dopper overal mee waar je naartoe gaat.

Tip 6: Zorg voor je ogen

Je ogen zijn kostbaar dus zorg ervoor, voordat je er spijt van krijgt:

  • Doe dagelijks oog-oefeningen door ze helemaal omhoog, omlaag, naar links en rechts te bewegen. Vooral belangrijk als je veel naar schermen kijkt.
  • Doe regelmatig je bril af en ontspan je ogen.
  • Kijk regelmatig in de verte als je naar een scherm kijkt.
  • Neem een zonnebril met een extra UV-filter of heldere brilglazen met hoogwaardige UV-bescherming.

Tip 7: Controleer je organen

Test bijvoorbeeld een paar keer per jaar je oogboldruk voor glaucoom, via een zogeheten glaucoom-screening. Ook andere organen zoals je schildklier zijn belangrijk om te testen. Maar ook de tandarts en tandhygienist is belangrijk.

En meet je bloeddruk regelmatig en doe een uitgebreid preventief cardiologisch onderzoek. Hart checkup, bloeddruk meten, hart luisteren, hartfilm, schildklier en laat ook je suiker in bloed testen.

laat in een preventief onderzoek ook de volgende dingen testen:

  • Cholesterol…
  • Bloedonderzoek: nier, lever en hartfunctie, ijzer en hb.
  • Schildklier, glucose, hba1c, vitamine-status.
  • ecg en echo hart
  • Rontgenfoto hart/longen

Tip 8: Verwerk je gezondheid in je dag

Zorg dat je je gezondheid via routines in je dagelijks leven onderhoudt. Maak dus een lijst met dingen die je iedere week of maand doet.

Op jouw gezondheid!